A sikeres vállalkozás titka

Mindenki, aki vállalkozásba kezd, sikerre vágyik. Még a kényszervállalkozók is. Aztán, ha megkérdezed a kezdőtől kezdve, a haladón át, a vérprofi, tapasztaltaltakig magukat a vállalkozókat, cégvezetőket, akkor mindnyájuk számára teljesen mást jelent a siker. Erre is igaz: ki mint él, úgy ítél.

Egy kezdő vállalkozás számára óriási siker, ha már az első hónapokban vannak bevételek.

Óriási siker az is – tekintve a statisztikákat -, hogy ha túlélik az első két-három évet, és nem húzzák le a rolót.

Óriási siker, hogy ha növelni tudják a vevőkörüket, a bevételeiket, sőt, a profitjukat.

Óriási siker, ha elkezd növekedni a cég.

Óriási siker, hogy ha eljut a cég arra a pontra, hogy az alapító, mindent magára vállaló vállalkozó végül kiszállhat belőle, és élete végéig úgy élhet, ahogy akar.

Attól függ, mi a cél. Attól függ, milyen célból jött létre a vállalkozás, és milyen cél felé halad. Ha azt a célt eléri, akkor sikeres. Ha nem éri el, attól még lehet sikeres, csak épp szubjektíven.

Vannak persze látszólagos sikerek is, ezek főként a média megjelenésekből adódnak. Sokszor látni, ahogy a sajtó felkap egy-egy csodálatosnak tűnő kezdeményezést – sajtómegjelenés = siker fokmérője a sajtóterméket fogyasztók körében -, aztán néhány hónap múlva kiderül, hogy a piacon nem állja meg a helyét. A dolog megfeneklett a jó ötletek partján.

Vannak olyan sikeres vállalkozások, amik világhírűek, működnek, is, de éveken keresztül ráfizetésesek. Lásd, Twitter. Ha tiéd lenne a Twitter, sikeresnek vallanád magadat? Biztosan. De, hogy miből élnél, és miből iskoláztatnád a gyerekeidet? Az már más kérdés.

Az igazán sikeres vállalkozások tulajdonképpen a tulajdonosok céljait szolgálják, miközben segítenek a célközönség problémájának megoldásában. Mindenki nyer. Win-win helyzet (ezt már annyian leírták előttem, de nincs rá jobb kifejezésem nekem sem.). Az, hogy ez mekkora volumenben zajlik, teljességgel lényegtelen. Nem a külvilág mondja meg, hogy sikeres vagy-e, vagy sem, hanem te magad kell, hogy megmondd, magadnak. Nem árt ehhez számszerű célokat kitűzni, időről-időre ellenőrizni ezeket, az eltéréseket dokumentálni, és az eltérések kezelésére akcióterveket indítani, célokat kitűzni, visszaellenőrizni, stb. A vállalkozás egy folyamatos célkitűzés-megvalósítás körforgásban létezik leginkább.

Biztos siker létezik a vállalkozás számára?

Igen! Ha a vezetője szereti a változatosságot és gyors irányváltásokra képes. A pókerben például mindenki úgy indul neki a komolyabb önfejlesztésnek, hogy az a célja, hogy a pókerből szeretne megélni.

A valóságban viszont, elég kevesen élnek meg a pókerből. Ugyanis nem elég a szabályokat ismerni (vállalkozásnál törvények, adójogszabályok, vállalkozási ismeretek), mert eléggé be tudnak kavarni a céljainkba a partnerek is, az asztalnál. (Vállalkozás esetében a piaci környezet, a konkurensek, a szomszéd üzletek, stb.). Sőt, a partnerek stratégiája is be tud kavarni, nemcsak a puszta létezésük, vagy a szerencséjük. Ilyenkor a legkevésbé sem számítanak a kezünkben lévő lapok. (Vállalkozás esetében a szolgáltatásunk, termékünk iránti kereslet.) Nem az számít, amit mi hiszünk, hogy számít.

Minden más jobban számíthat. Ezért, a vállalkozásnak felül kell emelkednie a saját nézőpontján. Mint ahogy a pókerjátékosnak sem csak a saját széke szempontjából kell néznie az asztalt, hanem fölülről is – mindent egyszerre -, és a játékos partnerek fejéből is ki kell látnia, mintha a helyükben ülne.

A vállalkozások, gyakran csakis a saját imamalmukat képesek hajtani, és beleszerelmesedve a saját ötletükbe, termékükbe, módszerükbe, képtelenek más szemével nézni a saját dolgaikat, és képtelenek más nézőpontból megközelíteni az őket érintő kérdéseket. Ez egy alkalmazottnál megengedhető. De egy vállalkozónál óriási hiba. Csupán csak azért, mert a sikerért, az eredmények eléréséért néha teljesen irányt kell váltanunk, stratégiát kell váltanunk, sőt, akár még az ördöggel is le kell paktálnunk.

Vállalkozni izgalmas dolog, de a lelki nyugalmunk számára nem veszélytelen. A sikeres vállalkozás titka az alkalmazkodó és irányváltó képesség. Persze az sem hátrány, hogy ha valódi problémára ad valódi megoldást :). (Mégis, mondja már meg valaki, hogy a Twitter milyen problémára ad megoldást!?)

Neked mi a véleményed? Szerinted mi a sikeres vállalkozás titka? Meg tudod ezt úgy fogalmazni, hogy egyszerűen át tudd adni egy csillogó szemű, kezdő vállalkozónak?

Itt tudsz regisztrálni a Sikeres Vállalkozás Fórumba>>

 

No votes yet.
Please wait...

2 thoughts on “A sikeres vállalkozás titka

  1. T. Tamás says:

    Igen, egyetértek a cikkben leírtakkal: Az igazán sikeres vállalkozások tulajdonképpen a tulajdonosok céljait szolgálják, miközben segítenek a célközönség problémájának megoldásában. És igen, a siker relatív… A legfontosabb mégis szerintem két dolog: 1. Mindig, minden helyzetben az ELSŐ AZ ÜGYFÉL! Ügyfél nélkül nincs üzlet és máris lehúzhatja a rollót a kedves vállalkozó…2. egy profi üzleti tanácsadó, konzultáns elengedhetetlen minden vállalkozás számára, legyen kezdő vagy “haladó”… Szüksége van egy
    üzleti tanácsadóra, de nem tudja megfizetni? http://www.milliomos.hu

    No votes yet.
    Please wait...
  2. Sajnos egyre inkabb affele haladok,hogy nem tudom mi asikeres vallakozas titka.
    Ram is ram ferne nehany jo tanacs.

    No votes yet.
    Please wait...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Tovább az eszköztárra